Centrum Železných hor

Závěr plavební sezóny je již pozítří

24. září 2005 na Schwarzenberském plavebním kanálu
Již jen dva dny nás dělí od závěru plavební sezóny na Schwarzenberském plavebním kanálu. Dění na Schwarzenberském plavebním kanálu připravuje v posledních letech folklorní sdružení Libín-S z Prachatic v rámci hranice překračujícího projektu Setkání s tradicí na Schwarzenberském plavebním kanálu spolu s rakouským Tourismusverband Böhmerwald.
Závěr plavební sezóny se bude odehrávat v místech, kde v květnu roku 1789 začala stavba tohoto významného plavebního zařízení, v místě, kde Schwarzenberský plavební kanál překonává hlavní evropské rozvodí, v místě bývalé osady Růžový Vrch, které je dnes v mapách označeno jménem posledního hajného, který zde bydlel, U Korandy.
V pravé poledne v sobotu 24. září zazní na Růžovém Vrchu lidové melodie, které navodí atmosféru, kdy skupiny mladých lidí ze Strakonicka v místě ústí řeky Große Mühl do Dunaje, kam byla doplavena polena ze Schwarzenberského plavebního kanálu, večer po namáhavé celodenní práci při vytahování dříví z vody vyndali ze zavazadel housle, citery a v Čechách tehdy obvyklé dudy a hráli, zpívali a tančili. O půl třetí se přesunou k necelé dva kilometry vzdálenému potoku Ježová, aby viděli ukázku plavení dříví, která bude zahájena ve dvě hodiny. Po ukázce plavení dozní akce opět v bývalé osadě Růžový Vrch, aby na úplný závěr plavební sezóny byly sejmuty vlajky.
Jak se k nám dostat?

Od hráze Lipenské přehrady
Autem:
Přední Výtoň, zde vlevo směrem k hraničnímu přechodu Guglwald, po cca 3 km na křižovatce Spáleniště vpravo do Pasečné. V Pasečné přímo (tedy ne vpravo na Svatý Tomáš), po úzké nekvalitní asfaltové silničce přes bývalé osady Rychnůvek, Jasánky, Otov na křižovatku v bývalé osadě Růžový Vrch zvanou u Korandy.
Autem po rakouském území:
Přední Výtoň, zde vlevo směrem k hraničnímu přechodu Guglwald, za přechodem vpravo na Haslasch přes Afiesl, St.Stefan im Walde. V Haslachu jeďte nejprve směrem na Rohrbach, pod sjezdem z kopce vpravo na Aigen / Schlägl. Ve Schläglu vpravo na hlavní silnici, po cca 100 m znovu vpravo do Aigenu. V Aigenu na náměstí vpravo na Diendorf, Haagerhof.
Po prudkém stoupání zaparkujte proti hotelu Haagerhof. Dále se vydejte pěšky, od okraje lesa sledujte turistickou červeno-bílo-červenou značku (Waldsteig) až k hraničnímu přechodu Iglbach / Ježová (cca 3,5 km). Kulturní pořady probíhají ve vybraných termínech na Růžovém Vrchu, cca 1,8 km po modré turistické značce na českém území.

Od Horní Plané
Autem a na kole:
Přívozem do Bližší Lhoty. Za přívozem vlevo do Přední Zvonkové, zde přímo do Zadní Zvonkové zde přímo k hraničnímu přechodu Zvonková - Schöneben. Cca 300 m za přechodem vlevo po úzké asfaltové silnici. Po ní dojedete do osady Sonnenwald. Zaparkujte v blízkosti hospody Zum blauen Hirsch. Dále pokračujte na kole či pěšky. Cesta autem do Sonnenwaldu je bezpečnější než jet na kole již od kostela v Zadní Zvonkové, po silnici Zvonková - hraniční přechod Zvonková / Schöneben jezdí motorová vozidla, je zde velké nebezpečí kolize! Ze Sonnenwaldu pokračujte podél z větší části těžko rozeznatelného plavebního kanálu po české modré turistické značce směrem k hraničnímu přechodu Iglbach / Ježová (12 km od Sonnenwaldu). Cestou uvidíte několik obnovených objektů na Schwarzenberském plavebním kanálu - stavidla na Kotelním potoce (Kesselbach-Schleuse), stavidla u Landknechtin (Landknechtin-Schleuse), stavidla na potoce Schrollenbach (Schrollenbach-Schleuse), či propust u Zvonku (Glöckel-Durchlass). Kulturní pořady probíhají ve vybraných termínech na Růžovém Vrchu, cca 1,8 km po modré turistické značce na českém území.
Autem:
Přívozem do Bližší Lhoty. Za přívozem vlevo do Přední Zvonkové, zde přímo k hraničnímu přechodu Zvonková - Schöneben. Za přechodem přímo přes Schöneben do Ulrichsbergu. zde přímo k hraničnímu přechodu Zvonková - Schöneben. Za přechodem přímo přes Schöneben do Ulrichsbergu. V Ulrichsbergu na křižovatce s hlavní zahněte vlevo směrem Linz, Rohrbach, Aigen / Mkr. Po cca 6 km zahněte vlevo do Aigenu. Těsně za pravoúhlou pravou zatáčkou na okraji náměstí zabočte vlevo směr Diendorf, Oberhaag. Za koncem obce je krátké klesání, poté táhlé dlouhé velmi prudké stoupání. Za lesem po cca 300 m vlevo je hostinec Oberhaag. Proti němu je parkoviště, kde zaparkujte. Můžete popojet ještě cca 200 m na křižovatku, kde zaparkujte na okraji silnice. Nezajíždějte na lesní cestu. Dále se vydejte pěšky po stezce značené červeno-bílo-červenou zančkou. Toto značení Vás dovede po cca 2,5 km k Ježové / Iglbach. Jestliže chcete shlédnout kulturní pořad v oblasti Růžového Vrchu, jděte dále podél Schwarzenberského plavebního kanálu po českém území po české modré značce. Po 1,8 km budete u cíle.

Od Nové Pece na plavení dříví
Autem a na kole:
Ze Želnavy do Nové Pece. V Nové Peci na křižovatce za mostem vlevo. Projeďte obcí okolo obchodu až lesní školce, před lesní školkou vpravo, na křižovatce Nové Chalupy je zákaz vjezdu přímo a vpravo, jeďte vlevo. V Bližší Lhotě u přívozu z Horní Plané jeďte přímo do Přední Zvonkové, zde přímo do Zadní Zvonkové zde přímo k hraničnímu přechodu Zvonková - Schöneben. Cca 300 m za přechodem vlevo po úzké asfaltové silnici. Po ní dojedete do osady Sonnenwald. Zaparkujte v blízkosti hospody Zum blauen Hirsch. Dále pokračujte na kole či pěšky. Cesta autem do Sonnenwaldu je bezpečnější než jet na kole již od kostela v Zadní Zvonkové, po silnici Zvonková - hraniční přechod Zvonková / Schöneben jezdí motorová vozidla, je zde velké nebezpečí kolize! Ze Sonnenwaldu pokračujte podél z větší části těžko rozeznatelného plavebního kanálu po české modré turistické značce směrem k hraničnímu přechodu Iglbach / Ježová (12 km od Sonnenwaldu). Cestou uvidíte několik obnovených objektů na Schwarzenberském plavebním kanálu - stavidla na Kotelním potoce (Kesselbach-Schleuse), stavidla u Landknechtin (Landknechtin-Schleuse), stavidla na potoce Schrollenbach (Schrollenbach-Schleuse), či propust u Zvonku (Glöckel-Durchlass). Kulturní pořady probíhají ve vybraných termínech na Růžovém Vrchu, cca 1,8 km po modré turistické značce na českém území.
Autem:
Ze Želnavy do Nové Pece. V Nové Peci na křižovatce za mostem vlevo. Projeďte obcí okolo obchodu až lesní školce, před lesní školkou vpravo, na křižovatce Nové Chalupy je zákaz vjezdu přímo a vpravo, jeďte vlevo. V Bližší Lhotě u přívozu z Horní Plané jeďte přímo do Přední Zvonkové, zde přímo k hraničnímu přechodu Zvonková - Schöneben. Za přechodem přímo přes Schöneben do Ulrichsbergu. zde přímo k hraničnímu přechodu Zvonková - Schöneben. Za přechodem přímo přes Schöneben do Ulrichsbergu. V Ulrichsbergu na křižovatce s hlavní zahněte vlevo směrem Linz, Rohrbach, Aigen / Mkr. Po cca 6 km zahněte vlevo do Aigenu. Těsně za pravoúhlou pravou zatáčkou na okraji náměstí zabočte vlevo směr Diendorf, Oberhaag. Za koncem obce je krátké klesání, poté táhlé dlouhé velmi prudké stoupání. Za lesem po cca 300 m vlevo je hostinec Oberhaag. Proti němu je parkoviště, kde zaparkujte. Můžete popojet ještě cca 200 m na křižovatku, kde zaparkujte na okraji silnice. Nezajíždějte na lesní cestu. Dále se vydejte pěšky po stezce značené červeno-bílo-červenouzančkou. Toto značení Vás dovede po cca 2,5 km k Ježové / Iglbach. Jestliže chcete shlédnout kulturní pořad v oblasti Růžového Vrchu, jděte dále podél Schwarzenberského plavebního kanálu po českém území po české modré značce. Po 1,8 km budete u cíle.
Na setkání u Schwarzenberského plavebního kanálu se těší

Ing. Hynek Hladík
plavební ředitel a manažer projektu Setkání s tradicí na Schwarzenberském plavebním kanálu
Česká 677, CZ-38301 Prachatice
tel. +420 602 272 442, fax +420 388 317 609, e-mail: hladik.hynek@iol.cz
www.schw-kan.com/ v češtině, www.schw-kan.com/de in der deutschen Sprache